Pro základní funkčnost, zpříjemnění používání webu, analytické účely a v případě udělení souhlasu také pro účely cílení reklamy využíváme soubory cookies. Nastavení vlastních preferencí cookies můžete kdykoli upravit odkazem ve spodní části stránek.

KONTAKTY

B. Nikodéma 4477/11
708 00 Ostrava
tel: +420 777 861 708
napište nám
IČO 03816028
Fyzická osoba zapsaná v živnostenském rejstříku

12. 06. 2018

Tapioka - extrakt z hlízy manioku jedlého

Tapioka je škrob získávaný z kořene slabě dřevnatého keře manioku jedlého (Manihot Esculenta). Někdy je škrob v podobě prášku nebo mouky, ale nejčastěji ji lidé mohou znát v podobě perel. Perly jsou barvy bílé, po namočení ve vodě mírně nabobtnají a získají průhlednou barvu. Zatímco tapioková mouka má nejlepší využití na pečení nebo zahušťování polévek, perly se nejčastěji používají na výrobu tapiocového pudingu nebo čaje zvaného bubble tea.

 

V Indii se tapioka nazývá sabu dana nebo sago. Ale kolem názvosloví a původu vzniká poměrně dost nejasností. Skutečné sago neboli sabu dana se získává z dužniny větví palem Metroxylon sagu, tapioka se získává z již zmíněného kořene keře manioku, zvaného též cassava, dle něj se někdy nazývá cassava sago. Zatímco sago palma se hojně přirozeně vyskytuje v jihovýchodní Asii (Papua Nová Guinea, Malajsie, Indonésie), cassava má původ v Brazílii, odkud se díky Portugalcůpm postupně rozšířila do Afriky a jihovýchodní Asie. Nutriční složení a vlastnosti však mají dosti podobné. Liší se jen dobou namáčení, které je vhodné k tomu, aby perly změkly a méně se vařily. Zatímco skutečné sago perly se musí namáčet přes noc, tapioce stačí hodinu či dvě.

V čem je tapiokový škrob nebo perly dobrý? No...každopádně obsahuje velmi vysoký podíl škrobu, což činí tapioku nebo sago poměrně kalorickou surovinou, takže bychom s ní měli nakládat s rozmyslem, tak, jako s čímkoliv jiným, co obsahuje hodně škrobů. Oproti běžnému pudingu ale představuje jeho alternativní a k našemu tělu poněkud lepší variantu mlsání. Tapioka a sago jsou bohatší na jisté minerály, jako jsou železo, vápník, hořčík, dále vitamíny skupiny B a trochu vlákniny.

A jak že se mají tapiokové nebo sago perly připravovat? Můžete na stejný způsob, jako běžný puding, tzn. povařit několik minut (po namočení asi 4, 5 minut) v mléce. Pokud si chceme dopřát výživnější variantu, můžeme místo mléka zkusit kokosové mléko, které nám dodá další řadu minerálů a živin. Jak poznáme, že jsou perly dostatečně uvařené? Jakmile změní barvu z bílé na průhlédně kuličky, je hotovo. Na doslazení můžeme přidat trochu sladidla, např. třtinového nebo palmového cukru (jaggery), na dochucení můžeme zkusit vanilkový lusk, Indové by použili mletý kardamom, dále ovoce, pro ještě větší minerální bombu kakaový prášek (já používám raw nepražený), ozdobit můžeme na plátky nakrájenými ořechy či mandlemi.